SOLO rondje CTR

Na een hele lange tijd niet geblogd te hebben, dan nu toch weer een (hopelijk leuk) verslagje van mijn tweede solo vlucht. Dit keer niet vanaf Seppe (EHSE) maar vanaf het altijd mooie Rotterdam The Hague Airport!

Deze vlucht was al twee keer komen te vervallen door een lage wolkenbasis eerder deze week maar voor de vlucht van vandaag zag het er een stuk beter uit. Toen ik wakker werd en op de METAR keek gaf die nog een OVC004(oftewel op 400 voet zit het 8/8 dicht met bewolking), lekker zeg dat hadden we niet afgesproken!

Gelukkig was er ook een indicatie dat we richting CAVOK gingen en dat betekent, zicht 10 km of meer en geen wolkje aan de lucht. Klinkt goed toch?

Dus naar het vliegveld en nadat Kees een solo-verklaring uitgeschreven had en ik de kist uit z’n warme schuurtje had gehaald en geïnspecteerd op weg naar baan 24! En toen werd het spannend, de PH-HGO zat in de buurt van Dordrecht met een lesvlucht en die dreigde hun oriëntatie kwijt te raken, gelukkig hebben ze de weg goed kunnen vinden maar mijn vluchtpad zou ook die kant op gaan… oops. Alternatieven, ik had er drie Mike en Hotel of een non-standard departure.

Aangezien de Hotel departure 1 rechte lijn is, niet over dichte bebouwing heen gaat en ik de ondersteuning van een VOR had en de wind precies tegen stond op deze departure heb ik hiervoor gekozen. Nu vraag je je misschien af, waarom wil je met wind tegen weg gaan? Is eigenlijk vrij logisch, op het moment dat het weer bij Hotel ook slecht blijkt te zijn ben ik sneller terug, dit scheelt aanzienlijk, de wind op 1500 voet was namelijk 270/30, dat betekent dat ik exact 30 knopen tegenwind heb en dus maar met 65 knopen naar hotel vlieg en terug 125(!) dat is een verschil van 60 knopen (1 knoop is ca. 1.8km/u). Als ik naar Mike was gegaan had ik dit effect omgekeerd gehad, dus vandaar:-).

Maargoed eenmaal in de lucht ging eigenlijk alles vrij soepel, checks gingen er snel doorheen, toch wel een lekker gevoel zo alleen in de lucht, YEAH!

Eenmaal bij Whiskey aangekomen heb ik me afgemeld bij de toren maar toch de frequentie uit blijven luisteren om misschien wat meer over het weer te weten te komen rond Dordrecht.

Ik had een navigatieplan wat naar de vuurtoren van Ouddorp ging dus daar ben ik eerst heen gevlogen(nog steeds met die stevige tegenwind:P) En toen wilde ik richting Dordrecht vliegen…

Mooi verhaal, ik hoor het mezelf nog zeggen, dus ik dacht ik kan twee dingen doen, linksaf richting hellevoetsluis/hoek van holland of naar rechts verder naar het zuiden. Aangezien dit al onverwachts was en ik dus niet wist waar het heen zou gaan heb ik ervoor gekozen om linksaf te gaan naar het noorden, toen ik bij verboden gebieden in de buurt kwam ben ik teruggegaan naar hoek van holland(punt Hotel) om vanaf daar weer terug te gaan naar hotel.

Eenmaal bij het veld was het redelijk druk, er zaten 3 kisten in het circuit en er zat een Fokker 50 op Long final, We duikten hier allemaal nog even voor en toen weer rustig terug getaxiet naar de club. Zo blijkt maar weer is het weerbericht is niet altijd fantastisch, dit had ik niet verwacht zo dicht bij de CTR…

Het idee van deze vlucht was om een rondje om het gebied van Rotterdam te vliegen dat is nietgelukt maar toch was dit een zeer nuttige vlucht! Op naar de volgende!

Geloof het of niet, maar de hoogte van de GPS is niet helemaal perfect bereik was niet tijdens de hele vlucht spetterend, zegmaar:P

Elevation Profile
SoloEHRDHotel

  • Marlies

    februari 4th, 2011

    hey ivan,

    echt super gaaf allemaal.
    leuk dat je alleen mocht vliegen.
    wel jammer van het weer want zal nu wel even niet kunnen.
    leuk om zo te lezen :)

  • Mama

    februari 6th, 2011

    Wat ben ik toch trots op je!!!
    Volgende keer wel over ons huis vliegen hoor .
    Ik stond klaar buiten…….met camera……..voor joker!!!!

Leave a Comment

* are Required fields